Podczas gdy część przedsiębiorców wciąż zastanawia się, czy warto inwestować w wynajęcie samolotu, gros zaczyna rozważać jego leasing. Wydawać by się mogło, że leasing samolotu w przypadku firmy regularnie korzystającej z usług wynajmu prywatnego samolotu – niezależnie od tego, czy jest to private jet czy air taxi – to korzystne finansowo rozwiązanie. Ale czy na pewno?
Jakie są wady i zalety leasingu prywatnego samolotu? Kiedy bardziej opłacalne okazują się prywatne loty czarterowe? I jak cena za prywatny samolot wypada w zestawieniu z kosztem leasingu?
Korzyści z leasingu samolotu
Podstawową zaletą leasingu jest ogromna swoboda korzystania z maszyny, która poleci:
- tam, gdzie chcesz,
- kiedy, chcesz,
- tak często, jak tego potrzebujesz.
To szczególne udogodnienie, przede wszystkim w przypadku częstego wynajmu samolotów. Posiadając samolot w leasingu nie musimy pamiętać o bookowaniu terminów z odpowiednim wyprzedzeniem, a w razie zmiany planów w każdej chwili możemy przyspieszyć lot lub przełożyć go na inny termin, bez konsekwencji.
Samolot w leasingu to także możliwość realizacji lotów do znacznie większej liczby destynacji niż loty czarterowe. W przypadku wynajęcia samolotu to jego właściciel decyduje o tym, dokąd samolot poleci, a dokąd nie. W przypadku leasingu samolot może dotrzeć do praktycznie dowolnej destynacji, o ile nie została ona zastrzeżona w umowie leasingowej.
Wady leasingu
Leasing wiąże się z koniecznością zrekrutowania i zatrudnienia załogi samolotu, co w przypadku firm, które dotychczas nie korzystały z własnej maszyny może stanowić nie lada wyzwanie. Utrzymanie załogi wiąże się również z dodatkowymi kosztami, co w połączeniu z koniecznością utrzymania maszyny oraz ponoszenia regularnych opłat z tytułu leasingu prowadzi do sytuacji, w której nawet częste loty czarterowe okazują się bardziej korzystne finansowo.
Dodatkowym mankamentem leasingu jest fakt, że jeden samolot musi odpowiadać na wszystkie nasze potrzeby i oczekiwania. Jeśli standardowo latamy w małym gronie, lot większej grupy może być niemożliwy, chyba że liczymy się z tym, że w większości przypadków samolot będzie latał praktycznie pusty podbijając koszty podróży służbowych.